البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
X

بخش کشاورزی، عهده دار ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد اشتغال کشور است

رئیس پارک علم و فناوری بخش کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: بخش کشاورزی علاوه بر تولید ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، عهده دار ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد اشتغال کشور است.


به گزارش خبرنگار البرز نیوز از البرز، مجید ولدان امروز در گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور که در کرج برگزار شد، اظهار داشت: طی ۱۰ سال اخیر در تولید علم، رتبه های خوبی در کشور کسب شد اما بر مبنای شاخص نوآوری که تبدیل علم به محصول یا خدمت است در سال 2013 رتبه 113، سال 2014 رتبه 120 و در سال گذشته، رتبه 60 را کسب کردیم که این رتبه در نوآوری با رتبه در تولید علم اختلاف بسیاری دارد.

وی افزود: اتکای بیش از حد کشور ما به منابعی چون نفت باعث پایین بودن رتبه نوآوری در کشور شده و این موضوع گاهی در دانشگاه‌ها نیز به اشتباه بوده است. 

ولدان با اشاره به آشنا نبودن با فرآیند تجاری سازی تحقیقات و کمبود زیرساخت های توسعه فناوری گفت: ایران یکی از پنج کشور رتبه دار در تولید 20 محصول است. همچنین عهده دار 30 درصد صادرات غیرنفتی بدون درنظرگرفتن میعانات گازی هستیم. 

وی گفت: بخش کشاورزی تامین کننده ۹۵ درصد مواد غذایی و ۹۰ درصد منابع اولیه صنایع تبدیلی، کشور است. همچنین این بخش علاوه بر تولید ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، عهده دار 18 درصد تولید ناخالص ملی و 23 درصد اشتغال کشور است. 

ولدان با عنوان اینکه از 4.2 میلیون بهره بردار کشاورزی کشور، 36 درصد بی سواد هستند، افزود: در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها از فارغ التحصیلان کمتر استفاده کرده‌ایم بنابراین با ایجاد شرکت های کوچک و متوسط دانش‌بنیان باید از ظرفیت فارغ التحصیلان استفاده کنیم. 

رئیس پارک علم و فناوری بخش کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: در کشور ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد فناوری، ۶۶۵۲ شرکت دانش بنیان و ۱۰ هزار و ۷۰۰ هسته و واحد فناور داریم ولی سهم بخش کشاورزی از مجموع این ۴۹ پارک فقط یک پارک است. همچنین فقط ۲۸۱ شرکت دانش بنیان معادل ۴ درصد شرکت ها در بخش کشاورزی فعال هستند. 

ولدان افزود: البته تعداد 801 هسته  و واحد فناور در بخش کشاورزی کار می‌کنند که 67 شرکت در بخش آب و خاک فعالیت دارند لازم است تا از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در بخش کشاورزی حمایت شود.  همچنین موضوع آینده پژوهی، نیاز سنجی و فراخوان اولویت ها باید مد نظر باشد تا اولویت ها منطبق بر نیازهای واقعی کشور هستند.

 


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.