البرز نیوز

البرز نیوز

آخرین اخبار استان البرز و شهر کرج
امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
X

نگرانی برخی متولیان اشتغال از عدم استقبال جوانان برای کار در اشتهارد/ چگونگی جذب نیروی کار، دغدغه تازه تولیدکنندگان البرزی

طی دو سال اخیر، بعد از گرانی بنزین و افزایش هزینه های تردد در برخی از شهرک‌های صنعتی استان البرز به ویژه شهرستان اشتهارد، جذب نیروی کار به دغدغه ای تبدیل شد که سرمایه داران و تولیدکنندگانِ متولی اشتغال با نگرانی عدم استقبال نیروی انسانی، روبرو شدند.


به گزارش خبرنگار البرز نیوز، استان البرز با داشتن پتانسیل اشتغال در چندین شهرک صنعتی، شهروندانی دارد که بسیاری  از آنها از روی ناچاری، تهران را به عنوان محل کسب و کار انتخاب می کنند. شاهد این ادعا تردد پرترافیک صبح و عصر در اتوبان تهران- کرج است و شلوغی و ازدحام جمعیت در مترو در زمان رفت و برگشت.‌ به روایتی می توان گفت البرزی‌ها مسافران همیشگی هستند که به طور متوسط هر روز 3 تا 4 ساعت از زمان خود را در مسیر تهران و البرز می گذرانند. 

بسیاری از نیروهای فعال استان، ماندن در ترافیک  بین‌راهی و صف‌های طولانی مترو، دوری از خانه و فرزند  و هزینه‌های سوخت و استهلاک خودرو شخصی‌شان را در این اوضاع  کرونایی به جان می‌خرند تا در تهران کار کنند.در حالی که شهرکهای صنعتی استان البرز، ظرفیت اشتغالزایی مناسبی است که صاحبان مشاغل برای ادامه فعالیت خود به نیروی انسانی نیازمندند تا چرخ تولید و صنعت به دست آنها بچرخد.

مسئولان البرز دست به کار شوند

طی سالهای گذشته،‌ مسئولان استانی در زمان تحریم اقتصادی با تسهیل و رفع موانع سعی کردند از تعطیلی واحدهای تولیدی استان البرز جلوگیری کنند.‌ از طرف دیگر، گرانی بنزین و افزایش نرخ جابجایی مسافر، تمایل انتخاب اشتغال در جایی همانند شهرکهای صنعتی اشتهارد را برای بیکاران جویای کار هم کمرنگ کرد.

این موضوع باعث شد، تعداد پلاکاردها و آگهی های جذب نیروی کار در شهرکهای صنعتی و فضای مجازی نیز، آنقدر زیاد شود که مسئولان استانی را مصمم به یافتن راه حلی برای این مشکل کنند.

در دو سال گذشته، فرماندار وقت اشتهارد برای حل این مشکل، پیشنهاد همکاری شهرداری شهرهای اطراف را مطرح کرد که امکان تردد افراد جویای کار شهر خود را با وسایل حمل و نقل عمومی شهری فراهم کنند. 

این راهکار به مرحله اجرا در نیامد و کماکان به گفته صاحبان مشاغل اگر افرادی هم جذب کار شدند به مرور از ادامه کار، منصرف می شدند.

تردد در شهرک‌های صنعتی برای بانوان آسان نیست

یکی از کارگران زن واحدهای تولیدی در گفت و گو با خبرنگار البرز نیوز گفت: زنان و دختران،‌ بخشی از پرسنل و کارگران واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی هستند که عمده مشکلات این افراد رفت و آمد آنهاست.

او گفت: دوری مسیر و شرایط محیط کار به گونه ای نیست که رفت و آمد برای ما به تنهایی، راحت باشد. اغلب برای امنیت بیشتر مجبور به پرداخت هزینه خودرو آژانس هستیم که گران است و برای ما و حتی کارگران مرد هم به صرفه نیست.

مسکن کارگری راه حل خوبی است

مدیرعامل یکی از شرکت های شهرک صنعتی اشتهارد به خبرنگار البرز نیوز گفت: کارگران و پرسنل از شهرهای اطراف می آیند و چون متمرکز نیستند تهیه سرویس ممکن نیست اما اگر شرایطی فراهم شود که مساکن کارگری در نزدیکی شهرک ایجاد شود بسیاری از مشکلات کارگران حل می شود.

او گفت: نبود نیروی کار باعث نا امیدی سرمایه گذاران می شود در حالی که احداث شهرک های صنعتی، فرصت خوبی برای جذب نیروی کارگری، تکنسین و فارغ التحصیلان دانشگاهی استان را فراهم می کند.

این سرمایه گذار ادامه داد: نیروی انسانی البرز، اغلب شرکت‌ها و کارخانجات تهران را به عنوان محل کسب درآمد، انتخاب می کنند و یکی از دلایل این انتخاب، هزینه کم مترو نسبت به کرایه خودرو سواری است اما اگر مشکل تردد و مسکن در شهرکهای صنعتی، حل شود از وقت و هزینه این افراد صرفه جویی و جذب نیرو در استان میسر خواهد شد. 

بررسی موضوع جذب نیرو توسط فرماندار اشتهارد

ابراهیم کردلو، سرپرست فرمانداری شهرستان اشتهارد،‌ پنجشنبه گذشته در سومین جلسه کارگاه تخصصی اشتغال استان البرز در ارتباط  با نیروی کار در شهرک صنعتی اشتهارد  گفت: این موضوع توسط استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی استان البرز پیگیری شده است چراکه کمبود نیروی کار با توجه به ظرفیت‌های ویژه شهرستان اشتهارد با وجود سه شهرک صنعتی، پتانسیل خوبی ایجاد کرده است.

او ادامه داد: بُعد مسافتی، هزینه‌های گرانِ حمل و نقل و نداشتن مسکن،‌ منجر به نارضایتی کارگران و پرسنل واحدهای تولیدی و صنعتی البرز شده است. عدم استقبال افراد جویای کار در شرکت‌ها و کارخانجات مستقر در اشتهارد باعث شده با کمبود نیروی کار روبرو شویم.

کردلو با عنوان اینکه برای جذب نیروی کار، بیمه و تسهیلات خوبی پرداخت می شود اما متقاضی نداریم، ادامه داد: به عنوان راه حل موقت،‌ ایجاد پایانه هایی در شهرهای اطراف اشتهارد مانند ماهدشت، محمدشهر و نظرآباد، هشتگرد و صفادشت به عنوان راه حل موقت، پیشنهاد شد که با موافقت و دستوراستاندار، مکاتباتی با مدیریت شهری شهرهای مذکور، انجام شد که در این ارتباط برای حمل و نقل شاغلان به اشتهارد اتوبوس و مینی بوس فراهم شود.

فرماندار اشتهارد با اشاره به برنامه های بلند مدت برای این موضوع، عنوان کرد: راه اندازی اتوبوس برقی به عنوان طرح کلان، مطرح شد که با موافقت معاونت عمرانی استان، طرح مطالعاتی مونوریل تا محمدشهر انجام شد که متاسفانه فعلا متوقف شده اما اگر دستور اجرای این طرح اگر توسط دولت اتخاذ شود، وضعیت تردد نیروی کار به شهرستان اشتهارد تا بوئین زهرا تسهیل می شود و بدین ترتیب تحول عظیمی در شهرهای مجاور نیز ایجاد خواهد شد.

احداث اقامتگاه گروهی کارگری در شهرک‌های صنعتی

جهانگیر شاهمرادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز  هم در جلسه کارگاه تخصصی اشتغال  به البرز نیوز گفت: هدف از الگوی مسکن کارگری با توجه به ضرورت جذب نیروی کار حتی به عنوان خوابگاه و سوئیت و اقامتگاه گروهی کارگری می تواند پاسخگوی مشکلات کارگران باشد.

او گفت: مسکن کارگری به عنوان یکی دیگر از راه حل‌های جذب نیروی کار در شهرستان اشتهارد مطرح شد که با دستور استاندار البرز مصوب شد قطعه زمینی برای شرکت‌های شهرکهای صنعتی اشتهارد اختصاص پیدا کند.

معاون استاندار البرز یادآور شد: ایجاد مساکن کارگری در تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون کشور منعقد شده و با توجه به ظرفیت مشخص شده، استان البرز جزو استان های پیشرو است و قطعات در شهر اشتهارد به اتاق تعاون تخصیص داده شد که در حال طراحی نقشه معماری برای اخذ پروانه به عنوان مساکین واگذار شده است.

گزارش: معصومه امین زاده

 


انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : کرج وب
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به البرز نیوز است.